Liverpool och London: del 2.

Så kom vi fram till London sent på fredag eftermiddag, men jag har inga bilder från den dagen faktiskt (det var mörkt när vi kom fram). Vi anlände till ett London täckt av dimma (kanske föga förvånande egentligen, det är ju London), fick byta tåg några gånger i tunnelbanan då en linje var tillfälligt avstängd på grund av någon anledning som jag inte kommer ihåg, fick lyfta våra tunga väskor uppför okänt antal trappor, tills vi till slut gav upp och gick ut från den stationen vi var på och tog en taxi till hotellet istället (bästa beslutet!).

Vi checkade in, fixade oss lite och sedan drog vi ut för att äta. Och så blev det att vi åkte vidare till en pub där jag drack en öl och Medina drack en (alkoholfri) drink i Covent Garden innan vi åkte tillbaka mot Earl’s Court och hotellet. En bra näst sista kväll på 2016!

Vi vaknade upp dagen därpå, den sista dagen på 2016, till detta! Ett dimmigt London alltså. Vi käkade hotellfrukost, sminkade och fixade i ordning oss och sedan stack vi ut på Londons gator.

Vi var förbi vid Westminister Abbey, för det hade Medina inte sett när hon varit här förut, sedan traskade vi över Westminister bridge, tog några foton på Ben som ni ser och så traskade vi vidare. Vi hamnade borta vid Marylebone High Street där min favoritbokhandel i London finns, som Medina inte hade varit i innan, och så åt vi en sen lunch på Valerie Patisserie (som också finns i Liverpool, tips i båda städerna!). Efter att ha gått in på Primark och köpt en extra resväska (jag kunde checka in ett extra bagage utan extra kostnad, thank god) och kakor på Ben’s Cookies så begav vi oss av tillbaka till hotellet för att fixa oss inför kvällen.

Såhär såg vi ut (haha)! Fan vad kul det är att sminka sig och fixa i ordning sig tillsammans med sin bästa vän med musik på i bakgrunden.

Har inte så mycket mer bilder än dessa från kvällen. Vi åt på en restaurang som vi bokat bord på innan vi åkte på resan (Côte Brasserie, tror jag det hette, borta vid Covent Garden) och sedan firade vi in tolvslaget vid Primrose Hill där man såg fyrverkerierna på håll. En grej är därmed avbockad på min (och hennes) bucket list: fira nyår i London!

Söndag. Vi tog tunnelbanan bort mot Tate Modern och gick runt där i några timmar. På bilderna ser ni några av de verken jag tyckte mest om. Köpte med några saker med motiv av Roy Lichtenstein (min favoritkonstnär) i museum-shoppen förövrigt, ni skulle sett hur glad jag blev när jag hittade dem! Ville ha två kuddfodral också, men avstod då de kostade £20 styck.

Utsikten från taket på The Switch House (en del av Tate Modern). Tyvärr regnade det och blåste det, så jag gick bara ut snabbt och tog några bilder innan jag gick in igen.

I regnet tog vi oss bort mot Five Guys (vi tog den i Covent Garden, men finns på flera ställen), som Medina tjatat om (hon hade alltså varit där innan), då magarna började att kurra. Burgarna var <3 och pommes friten var <3. Och man kunde välja på alla möjliga läskdrycker; jag tog Fanta Peach som jag älskar, men som försvann i butikerna här i Sverige. Glad att jag lyssnade på hennes tjat alltså! Sedan har jag inga fler bilder från den dagen, men vi gick runt på stan ett tag till innan vi åkte tillbaka till hotellet och packade, och sedan så hann vi med bio på kvällen också (Passengers tittade vi på och vi gav den tummen upp).

På måndagen drog vi (Medina drog två) resväskorna bort mot tunnelbanestationen och så åkte vi bort mot Heathrow. Efter förseningar mellanlandade vi i Oslo (som tur var kunde vi sitta i SAS-loungen eftersom jag har silverkort) och efter ytterligare förseningar där landade vi till slut på Arlanda. Som tur var hade vi bokat hotell till att sova vid flygplatsen och åka buss hem på tisdagen istället.

Det var den resan det. Som ni ser var det inte så många bilder från London, men så blir det ju när man varit där så många gånger. Hejdå England för denna gång!